Ekspert radzi - Jak rozpoczac promocje firmy w internecie?


Czytelnik pyta Jak rozpoczac promocje firmy w internecie?

Jestem wlascicielem nieduzej firmy handlowej. Nasze produkty, ze wzgledu na specyfike, dostarczamy odbiorcom z terenu calego kraju. Dotychczas telefon i fax wystarczaly nam jako narzedzia kontaktu z klientami. Ale coraz wiecej z nich wykorzystuje internet jako zrodlo pozyskania informacji o oferowanych produktach, ktore potem moga szybko zamowic. Dlatego zastanawiamy sie nad prezentacja i promocja naszej firmy w elektronicznej sieci. Czy rozpoczecie dzialan reklamowych w internecie wiaze sie z duzymi kosztami? Czy kilkunastoosobowe przedsiebiorstwo, gdzie marketingiem zajmuje sie jedna osoba, powinno podejmowac sie takiego przedsiewziecia? A moze taka usluge zlecic firmie zewnetrznej?

 

Ekspert odpowiada


- Internet to potezne narzedzie, ktorego roli w dzialaniach zwiazanych z pozyskiwaniem klientow nikt juz nie kwestionuje. Coraz czesciej male i srednie przedsiebiorstwa wykorzystuja je w marketingu i sprzedazy swoich produktow. I choc czesto outsourcing uslug IT kojarzy sie ze skomplikowanymi procesami, to w rzeczywistosci nawet jedno- lub kilkuosobowe firmy maja mozliwosc zaistnienia w sieci. Nalezy zwrocic uwage na to, ze odpowiednio skonstruowana strona www powinna posiadac przyjazny i domyslny interfejs dla odwiedzajacego, a przede wszystkim spelniac cel, dla ktorego ja  stworzono. Jezeli w przedsiebiorstwie sa pracownicy, ktorzy potrafia to zrobic, to dobrze. Jezeli nie, to osoba odpowiedzialna za marketing powinna opracowac zawartosc merytoryczna serwisu, a reszte nalezy zlecic firmie zewnetrznej. Koszt przygotowania firmowej www wynosi okolo 1000 zl.

Strona jest i co dalej?


Samo pojawienie sie w sieci i posiadanie strony nie gwarantuje sukcesu. Aby byla ona  wizytowka firmy, spelniala role kanalu informacyjnego oraz promowala jej  produkty, nalezy zadbac o to, aby byla szybko znajdowana.

Liczy sie pozycja 


Podstawowa sprawa jest pozycjonowanie www w wyszukiwarkach internetowych - tak, by po wpisaniu slowa kluczowego mozna bylo dotrzec do oferty firmy, i to ona znalazla sie na jak najwyzej na liscie informacji poszukiwanych przez - w tym przypadku - potencjalnych klientow. Minimalny koszt takiej uslugi, to ok. 500 zl w przypadku firm swiadczacych kompleksowo uslugi pozycjonowania oraz informacji
on-line. Oczywiscie, mozna za taka sama usluge zaplacic kilka lub kilkanascie tysiecy, ale na to decyduja sie zazwyczaj szefowie przedsiebiorstw, ktore dzialaja glownie w internecie, serwisow internetowych, sklepow on-line itd.

Dynamiczna reklama


Kolejnym etapem promocji firmy w internecie sa roznego rodzaju elementy reklamowe: bannery, linki, odnosniki, newslettery,
e-mailling. Oczywiscie, przed rozpoczeciem jakiejkolwiek akcji w sieci nalezy bardzo dokladnie okreslic odbiorce planowanych dzialan, znalezc portale, strony www, wydawcow newsletterow, dzieki ktorym informacja o produkcie dotrze do potencjalnych klientow. Trzeba rowniez zaprojektowac sam przekaz.
Pamietajmy o tym, ze na skutecznosc reklamy on-line duzy wplyw maja zastosowane technologie. Powoli odchodzi sie od statycznych elementow w kierunku dynamicznych, animowanych, dzwiekowych, interaktywnych. Coraz czesciej, dzieki szerokopasmowemu dostepowi do sieci, stosowane sa tez multimedialne formy reklamowe. Z promocji tego typu skorzystac moze uzytkownik dysponujacy budzetem nieprzekraczajacym 2000 zl.

Uwaga


Promocja w internecie nie jest latwym zadaniem, a na dodatek wymaga ona nie okazjonalnych, ale stalych dzialan. Nie wystarczy, ze stworzymy strone www i jednorazowo zadbamy o jej wysoka pozycje w wyszukiwarkach. Juz po miesiacu dzialania takie powinno sie powtorzyc. A to wymaga czasu, wiedzy i narzedzi. Dlatego male i srednie przedsiebiorstwa coraz czesciej korzystaja z uslug outsourcingu IT. Firmy zewnetrzne zatrudniaja informatykow, specjalistow od reklamy i PR, ktorych wiedza odgrywa niebagatelna role nie tylko w budowie stron www, zgodnie z potrzebami zamawiajacych taka usluge  klientow.

Wojciech Roganski

(autor jest menedzerem produktu Informacja Gospodarcza w Telefonicznej Agencji Informacyjnej Sp. z o.o.)

Personel i Zarzadzanie - Ekspert personalny, 2005.03.01



Newsletter

   

CHAT

We invite you to talk to our consultants on-line.
They will answer your questions concerning Polish companies and theirs activities using CHAT.

Search


solidna firma 2003  wiecej...

Nakarm Glodne Dziecko

Now you can have free of charge e-mail accounts with a user-friendly on-line interface on www.9477.pl.

We invite you to look at our offer.

QUESTIONNAIRE

What is the situation of Polish companies after joining the EU?

What kind of advertisement is the most efficient?