Ekspert radzi - Jak rozpoczac promocje firmy w internecie?
Czytelnik pyta Jak rozpoczac promocje firmy w internecie?
Jestem wlascicielem nieduzej firmy handlowej. Nasze produkty, ze wzgledu na specyfike, dostarczamy odbiorcom z terenu calego kraju. Dotychczas telefon i fax wystarczaly nam jako narzedzia kontaktu z klientami. Ale coraz wiecej z nich wykorzystuje internet jako zrodlo pozyskania informacji o oferowanych produktach, ktore potem moga szybko zamowic. Dlatego zastanawiamy sie nad prezentacja i promocja naszej firmy w elektronicznej sieci. Czy rozpoczecie dzialan reklamowych w internecie wiaze sie z duzymi kosztami? Czy kilkunastoosobowe przedsiebiorstwo, gdzie marketingiem zajmuje sie jedna osoba, powinno podejmowac sie takiego przedsiewziecia? A moze taka usluge zlecic firmie zewnetrznej?
Ekspert odpowiada
- Internet to potezne narzedzie, ktorego roli w dzialaniach zwiazanych z pozyskiwaniem klientow nikt juz nie kwestionuje. Coraz czesciej male i srednie przedsiebiorstwa wykorzystuja je w marketingu i sprzedazy swoich produktow. I choc czesto outsourcing uslug IT kojarzy sie ze skomplikowanymi procesami, to w rzeczywistosci nawet jedno- lub kilkuosobowe firmy maja mozliwosc zaistnienia w sieci. Nalezy zwrocic uwage na to, ze odpowiednio skonstruowana strona www powinna posiadac przyjazny i domyslny interfejs dla odwiedzajacego, a przede wszystkim spelniac cel, dla ktorego ja stworzono. Jezeli w przedsiebiorstwie sa pracownicy, ktorzy potrafia to zrobic, to dobrze. Jezeli nie, to osoba odpowiedzialna za marketing powinna opracowac zawartosc merytoryczna serwisu, a reszte nalezy zlecic firmie zewnetrznej. Koszt przygotowania firmowej www wynosi okolo 1000 zl.
Strona jest i co dalej?
Samo pojawienie sie w sieci i posiadanie strony nie gwarantuje sukcesu. Aby byla ona wizytowka firmy, spelniala role kanalu informacyjnego oraz promowala jej produkty, nalezy zadbac o to, aby byla szybko znajdowana.
Liczy sie pozycja
Podstawowa sprawa jest pozycjonowanie www w wyszukiwarkach internetowych - tak, by po wpisaniu slowa kluczowego mozna bylo dotrzec do oferty firmy, i to ona znalazla sie na jak najwyzej na liscie informacji poszukiwanych przez - w tym przypadku - potencjalnych klientow. Minimalny koszt takiej uslugi, to ok. 500 zl w przypadku firm swiadczacych kompleksowo uslugi pozycjonowania oraz informacji
on-line. Oczywiscie, mozna za taka sama usluge zaplacic kilka lub kilkanascie tysiecy, ale na to decyduja sie zazwyczaj szefowie przedsiebiorstw, ktore dzialaja glownie w internecie, serwisow internetowych, sklepow on-line itd.
Dynamiczna reklama
Kolejnym etapem promocji firmy w internecie sa roznego rodzaju elementy reklamowe: bannery, linki, odnosniki, newslettery,
e-mailling. Oczywiscie, przed rozpoczeciem jakiejkolwiek akcji w sieci nalezy bardzo dokladnie okreslic odbiorce planowanych dzialan, znalezc portale, strony www, wydawcow newsletterow, dzieki ktorym informacja o produkcie dotrze do potencjalnych klientow. Trzeba rowniez zaprojektowac sam przekaz.
Pamietajmy o tym, ze na skutecznosc reklamy on-line duzy wplyw maja zastosowane technologie. Powoli odchodzi sie od statycznych elementow w kierunku dynamicznych, animowanych, dzwiekowych, interaktywnych. Coraz czesciej, dzieki szerokopasmowemu dostepowi do sieci, stosowane sa tez multimedialne formy reklamowe. Z promocji tego typu skorzystac moze uzytkownik dysponujacy budzetem nieprzekraczajacym 2000 zl.
Uwaga
Promocja w internecie nie jest latwym zadaniem, a na dodatek wymaga ona nie okazjonalnych, ale stalych dzialan. Nie wystarczy, ze stworzymy strone www i jednorazowo zadbamy o jej wysoka pozycje w wyszukiwarkach. Juz po miesiacu dzialania takie powinno sie powtorzyc. A to wymaga czasu, wiedzy i narzedzi. Dlatego male i srednie przedsiebiorstwa coraz czesciej korzystaja z uslug outsourcingu IT. Firmy zewnetrzne zatrudniaja informatykow, specjalistow od reklamy i PR, ktorych wiedza odgrywa niebagatelna role nie tylko w budowie stron www, zgodnie z potrzebami zamawiajacych taka usluge klientow.
Wojciech Roganski
(autor jest menedzerem produktu Informacja Gospodarcza w Telefonicznej Agencji Informacyjnej Sp. z o.o.)
Personel i Zarzadzanie - Ekspert personalny, 2005.03.01