Cyfrowy głos rewolucją w telekomunikacji
Jakość komunikacji głosowej prowadzonej przez internet jest zależna od wielu czynników, dlatego ważny jest operator zestawiający połączenia.
Technologia rozmów prowadzonych przez sieci informatyczne jest ciągle technologią nieznaną dla 88% respondentów badań ankietowych pytanych o znajomość telefonii IP. Z komunikacji VIP, powszechnie dostępnego kanału połączeń głosowych przez internet, regularnie korzysta tylko 1% ankietowanych. Tymczasem od początku podkreśla się, że technologia VoIP oferuje tańsze od typowych połączenia, a oprócz tego w technologii tej dostępne są specjalne telefony IP i USB oraz faks internetowy. Niższe koszty rozmów prowadzonych przez sieci informatyczne są spowodowane tym, że połączenia te są zestawiane w tej samej sieci, jaką wykorzystuje się do przesyłania danych. Wkrótce większość małych firm będzie miała możliwość znacznego obniżenia kosztów swojej działalności dzięki skorzystaniu z technologii VoIP. Wykorzystując sieć szerokopasmową można transmitować głos właściwie na całym świecie. Istnieje wiele korzyści płynących z tego rozwiązania. Oto niektóre z nich: niższe koszty połączeń telekomunikacyjnych, praktycznie darmowe połączenia wewnątrz firmowych sieci teleinformatycznych, coraz łatwiejszy dostęp do usług VoIP - ze stacjonarnego telefonu lub z komputera, kompleksowość usług telefonicznych, możliwość otrzymania stałego numeru telefonicznego bez względu na miejsce podłączenia do sieci, możliwość integracji telefonu z komputerem oraz przesyłanie sygnału telefonicznego po jednej sieci. Rozróżnia się telefonię IP i telefonię VoIP. Komunikacja odbywa się zgodnie z protokołem internetowym (IP), ale cały proces może przebiegać w internecie, do którego może mieć dostęp praktycznie każda osoba. Można też przesyłać dowolne pakiety danych głosowych i ten rodzaj łączności to właśnie telefonia VoIP, albo w informatycznych sieciach korporacyjnych, które są dobrze strzeżone i zarządzane trochę staranniej - zgodnie z protokołem IP. Dzięki niemu, sieci korporacyjne pozwalają szybciej przekazywać informacje przeznaczone dla ich klientów, sprawnie zarządzać systemem komunikacyjnym i znacznie obniżać koszty działalności. Zalety połączeń przez firmowe sieci wynikają z łatwych w użyciu technologii i aplikacji. Aplikacje dla firm nie tylko umożliwiają przesyłanie danych, głosu i wideo w jednej sieci, lecz pozwalają na tworzenie różnych konfiguracji takich usług - w zabezpieczonej sieci korporacyjnej. Oferta dla firm dysponujących własnymi sieciami informatycznymi jest bogatsza i stanowią ją rozwiązania profesjonalne. W Polsce dostępna jest oferta rozwiązań na najwyższym poziomie - produkty Cisco Unified Communications. Udostępniają one podstawowe funkcje telefoniczne, np. realizację połączeń i pocztę głosową, jednocześnie umożliwiając rozbudowę systemu do obsługi telecentrów, a także do korzystania z narzędzi współpracy i zarządzania. Rozwiązania Cisco wykorzystywane są podczas połączeń konferencyjnych i wideokonferencyjnych. Cisco wprowadziło nowe rozwiązanie TelePresence, czyli Tele-Obecność, pozwalające na spotkania "twarzą w twarz" w czasie rzeczywistym, niezależnie od dzielącej rozmówców odległości. Cisco TelePresence Meeting jest pierwszą aplikacją pracującą w technologii Cisco TelePresence opracowaną celem zrewolucjonizowania metod komunikacji, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Główną przyczyną niewykorzystywania najnowszych technologii jest niepokój dyrektorów o jakość i niezawodność systemów telefonii internetowej. Technologia IP coraz częściej będzie się łączyła z rozwiązaniami mobilnymi. Niebawem firmy będą zmuszone do przejścia na IR z konieczności zapewnienia pracownikom mobilności. Warto podkreślić, że rozwiązania do budowy sieci LAN i WAN są znacznie bardziej niezawodne i odporniejsze na ataki sieciowe. W Polsce takie rozwiązania wdrożyły już m.in. Ernst & Young i Hotel Sheraton w Krakowie. Zastosowanie systemu Cisco United Communications przekłada się na podniesienie atrakcyjności i konkurencyjności podmiotów gospodarczych na rynku.
oprac.: ef, źródło: Gazeta Bankowa, 2007.02.05 "Głos w wersji cyfrowej", LECH PIESIK
Wyraź swoją opinię
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników vortalu 9477.pl. TAI nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie regulamin, zawiadom nas o tym.
|
Posiadamy certyfikat:
|