Zamiast gotować wolimy „gotowce”
Od kilku lat w Polsce trwa boom na dania gotowe. Przez 12 miesięcy wartość sprzedaży tych produktów wzrosła aż o jedną trzecią.
Niewiele produktów spożywczych może się pochwalić takim tempem wzrostu sprzedaży. Firma Nielsen przygotowała opracowanie z którego wynika, że od czerwca 2007 r. do maja br. kupiliśmy 38 mln kg dań gotowych z mięsa i warzyw w słoikach, puszkach i na tackach. Jest to 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Wydaliśmy na te produkty 325 mln zł, a więc o 32,2 proc. więcej niż rok temu. „Dania gotowe cieszą się coraz większą popularnością nie tylko w Polsce. To ogólnoeuropejski trend spowodowany tym, że konsumenci żyją aktywniej i są coraz bardziej zamożni” – mówi Krzysztof Półgrabia, dyrektor finansowy giełdowej grupy Pamapol. Dania gotowe przynoszą ok. jednej piątej przychodów firmy. Jak ustaliła „Rzeczpospolita”, przychody poszły w górę, jednak wzrost kosztów surowców i produkcji doprowadziły do mniejszej rentowności. „W I półroczu podnieśliśmy ceny naszych produktów o 8-15 proc.” – dodaje Półgrabia. Na podwyżki nie zdecydował się Riber Foods Polska, właściciel Delecty. Firma w pierwszym półroczu zwiększyła sprzedaż dań gotowych o 33 proc. Przedstawiciele Heinz Polska – jednego z większych graczy w branży – uważają, że sprzedaż dań gotowych napędza głównie rosnąca oferta produktów oraz kolejni gracze debiutujący na rynku. Jednym z nich jest Agros Nova, producent soków. Według prognoz, tegoroczne wydatki Polaków na „gotowce” po raz pierwszy przekroczą 700 mln zł. (F)
Opracował M. Frąckowiak, źródło: Rzeczpospolita, www.rp.pl, 2008.08.02, „Wygoda warta setki milionów”, Beata Drewnowska
|
Posiadamy certyfikat:
|